Hvad er Google Penalty?
Hvad er Google Penalty? Kort, fortalt, da ønsker Google, at de bedste hjemmesider på en naturligt måde stiger til toppen af søgeresultaterne, baseret på både kvalitet af indhold og antallet af brugere, der læser og interagerer med siderne, samt de links der er til disse sider.
De er derfor imod, at man prøver at snyde deres system, ved hjælp af billige tricks, der kunstigt øger populariteten eller relevansen af et bestemt websted.
Lad os første se på de tre vigtigste typer af Google Penalty, der kan pålægges ens hjemmeside.
Vigtigste typer af Google Penalty
- Forbud
Selvom det er meget sjældent, så er Google villige til at uddele en virtuel “dødsstraf” for hjemmesider, der åbenlyst misbruger systemet eller engagere sig i virkelig uetisk / ulovlig adfærd såsom at distribuere malware.
Det er meget svært, bare ved et uheld at få sin hjemmeside fjernet. Man skal virkelig have været gået fuldstændig ”bananas”, til det punkt, at du uden nogen form for tvivl, og med fuldt overlæg ved du spiller et meget farligt spil.
Google er også villig til at censurere ekstremt voldelige, racistiske eller på anden måde socialt uacceptabel indhold.
- Rang degradering
Den mest almindelige form for Google Penalty er rang degradering; dvs. en hjemmeside går pludselig fra at være højt rangeret til at have en meget lavere rang, som regel en rangering, der kommer efter den første side med søgeresultater.
Dette kan have forskellige årsager, men generelt som følge af, at man kører, ikke bare på kanten, men langt over hvad Google og deres ”algoritme” ser som “black hat” teknikker.
Rang degraderinger kan ske ved et uheld, dog skal du have lavet en del fejl før du vil få en degradering. Her tænker jeg både mht. On-Page SEO og Linkbuilding. Vi vil komme ind på netop dette senere i artiklen.
- Midlertidig Rang forandring
Foruden de automatiserede rang ændringer, som er helt naturlige, da de skifter fra dag til dag. Da har Google også et helt hold af medarbejdere, der er bemyndiget til manuelt deklassere hjemmesider, som de mener er snyd, eller bryder flere regler på en eller anden måde. Forskellen her er, at Google ofte (ikke altid) direkte vil underrette, at din har et problem og foreslå måder at vende rang degraderingen på.
Følg deres forslag, og din status vil næsten altid blive genoprettet.
Hvis dit website er allerede er en fuld del af Google-netværket, med en Google+ profil og Google Business-profil, så er chancerne langt højere for, at du vil modtage denne direkte underretning. Derfor er det altid en god idé, at udfylde sine Google-profiler for din virksomhed.
Hvordan ved du, at du har modtaget en Google Penalty
Det er normalt ikke svært at vide, hvis du har fået en straf. En webmaster, der holder øje med deres websted vil hurtigt være i stand til at spotte en straf.
Her er de vigtigste advarselstegn:
Google Webmaster Tool Meddelelse: Som nævnt tidligere, hvis dit websted er fuldt konfigureret med en e-mailadresse i Googles systemet, vil de ofte give dig besked direkte, hvis der er et problem, idag kaldes “Google webmaster tools” også for “Google Search Console“.
Faldende eller forsvinder søgeresultater. Tjek jævnligt dine søgeord eller søgesætninger manuelt med en In-Privat Google-søgning. Vises din hjemmeside stadig på nogenlunde den samme position som før? Hvis ikke, kan du have fået en Google Penalty. Husk, dog på, at din hjemmeside sagtens kan have flytte sig 4-5 pladser uden du har fået en deklassering, det er først når du pludselig mister 10-15 placeringer over night, at du skal være bekymret.
Fald i trafik. For mange hjemmeside ejere, da er et pludselig fald i trafik det første fingerpeg på, at de har modtaget en Google Penalty. Hold derfor øje med din trafik til din hjemmeside. Husk dog på, at der i højsæsoner for bestemte varer altid vil være en pludselig høj trafik, og et drastisk fald herefter uden det har noget at gøre med en Google Penalty.
Husk også, at Google er ikke forsøger på, at være luskede når de giver en penalty, og så vidt muligt ønsker de at webmastere har en chance for at løse deres hjemmesides problemer og genoprette deres placering.
Årsager for en Google Penalty
En Google-Penalty uddeles ikke tilfældigt, da Google ønsker så mange kvalitets hjemmesider til stede som muligt. Det meste af tiden, da kommer en sanktion, når et websted er ikke overholder Googles retningslinjer for webmastere, som er en af de vigtigste artikler for SEO folk.
- Black Hat SEO
Der er en stadigt voksende liste over “tricks”, som Google automatisk vil straffe en hjemmeside for at engagere sig i, hvis de bliver spottet (og det gør de). Disse indbefatter, bl.a.:
Cloaking. Brug af Javascript eller HTML omdirigeringer til at sende menneskelige besøgende til en anden hjemmeside end hvad Googles indekserings edderkopper (Crawlere) så, kaldes ”Bait and Swift”.
Duplicate Content eller plagieret indhold. Hver side på en hjemmeside skal være rimeligt tydelig, og selvfølgelig ikke direkte stjålet fra andre kilder, læs denne artikel om Duplikeret Content, der ofte er et misforstået emne.
Keyword-fyld. Også kaldet Keyword stuffing, dette kan dække både over overdreven brug af et bestemt søgeord, eller de at “proppe” ikke-relaterede søgeord ind i en artikel, såsom at have en stor blok af søgeord i bunden. Dette var meget udbredt for mere end 4-5 år siden, da det virkede. Men det virker bestemt ikke i 2016.
Usynlig tekst. Dette bruges sammen med søgeords-stuffing, hvilket gør en usynlig tekstblok, der er skjult for brugere (f.eks hvid tekst på hvid baggrund), med dette forsøger man, at narre indeksering edderkopper (crawlers), her er du sikker på at blive straffet. Dette var meget udbredt for mere end 10 års siden, men det virker ikke i 2016.
Link-spamming. Hvis Google kan se at du kun får links fra hjemmesider, der stort set kun eksisterer for at aggregere links til din hjemmeside, hjemmesider med skadeligt indhold eller SPAM hjemmesider, så er du godt på vej til at lave link-spamming af dine egen side, og dermed få en Google Penalty. Du skal f.eks. ikke købe 1000 links for 5 dollars og lign. tilbud.
Google ønsker gode organiske links fra faktiske brugere, ikke kunstigt opbyggede links, bl.a. fra robotter. Mange hjemmeside ejere er alt for bekymret vedr. dette, men hvis du selv opretter links, eller får et ærligt SEO firma til at lave linkbuilding, da skal du overhovedet ikke være bekymret, da disse links vil blive lavet på en manuel, naturlig måde – Der ikke rejser det røde flag ved Google.
Malware. Pas på med at uploade Malware til din hjemmeside. Undgå det helst. Tjek eventuelt filer ved hjælp af Norton Security eller McAfee.
- Negative SEO angreb
Dette er en forholdsvis ny bekymring blandt mange webmastere, men en, som (desværre) følger logisk af Googles fokus på at håndhæve deres regler. Negativ SEO, er et bevidst forsøg på at skade en andens hjemmeside enten ved at hacke sig ind, eller lave link-spamming attack.
Det er et meget beskidt tricks, men det kan også være svært at opdage, hvilket gør negativ SEO attraktiv for skrupelløse virksomheder eller endda cyber-kriminelle, der forsøger at afpresse legitime websteder.
Jeg vil dog ikke gå mere ind i teknikkerne, for ikke at anspore nogen til disse feje tricks. Den gode nyhed er dog, at Google er meget bevidst om negativ SEO og vil være sympatisk, hvis du har beviser for, at det sker for dig.
- Ærlige fejl
Mens det oftest kræver en bevidst handling, at få en Google Penalty, da er det muligt at køre på kanten af deres retningslinjer ved et uheld. Meget af dette kan skyldes, at man bruger forældede SEO teknikker, såsom ”keyword stuffing” og lign.
Keyword stuffing plejede at være langt mere almindeligt, og endda en vellykket teknik. Ligeledes ses mange ”link submission” sider (tast din url, og få 1000 links), som ”link farms”, der ellers forhen var en acceptable måde at erhverve mange links til ens hjemmeside på.
Hvis du finder dig selv lider af en Google Penalty, men uden at vide hvorfor, så vil den bedste fremgangsmåde være, bare spørg Google. Google arbejder gerne med webmastere, der har brug for vejledning.
Arbejdet med Google er nøglen til en vellykket SEO Strategi
Den bedste måde at undgå sanktioner er simpelthen at være opmærksom på Googles meddelelser vedrørende ændringer i deres søgemaskine, og opretholde overensstemmelse med deres retningslinjer for webmastere, disse regler er en god SEO konsulent, eller et godt SEO firma opmærksomme på.
I denne artikel, har vi kun nævn Google, da denne er den største søgemaskine i Danmark, med cirka 75% af markedet. Men, det er helt sikkert, at hvis du følger Google retningslinjer, så ligger du også godt til på andre store søgemaskiner, mht. at undgå straf og deklassering – Her er Google bare mere på forkant end andre søgemaskiner.
Kilder:
Google.com. Googles retningslinjer og webmaster guides.
Steen M. Nielsen, “Hvad er duplicate content”.
En kommentar til “Hvad er Google Penalty?”
[…] Her kan du læse hele artiklen om >> Google Penalty […]