Håndbold er populært i Danmark. Det kan der ikke være nogen tvivl om. Kampene til VM- og EM-slutrunderne rangerer konsistent højt på listen, når året skal gøres op over de mest sete TV-programmer i det ganske danske land. Dette eksemplificeres bedst, at se på VM-slutrunden, som Danmark vandt, blev set af flere mennesker, end der fulgte med, da fodboldlandsholdet vandt EM i 1992. Der er naturligvis også ting som transmissionsmuligheder og hvor mange der har enheder man kan følge med på, der spiller ind. Men når næsten 2.7 millioner danskere så Danmark vinde VM-finalen, så skyldes det ikke kun teknologi.
Da håndbold VM blev spillet, blev de 10 mest sete programmer overværet af igennemsnit 1.533.200 danskere. Dybt imponerende. Af disse programmer var der 4 af Danmarks kampe, og 6 af de omkringliggende programmer som medaljeoverrækkelse og optakt. Dette viser også at selvom vi danskere foretrækker at vores eget landshold spille, så er der også interesse for resten af dækningen af turneringen, og ikke kun kampene i sig selv. Der er altså masser af potentiale, da Danmark tydeligvis er fyldt med håndboldfans.
Billede: Unsplash
På klubniveau er interessen noget mindre. Men som de fleste andre sportsgrene, skyldes det at hvor et landshold kan samle en hel nation foran tv-skærmene, så kan de fleste klubber ‘kun’, tiltrække deres egne fans. Man har ikke én ting at være fælles om, og en Skjern fan vil med stor sandsynlghed ikke se SønderjyskE og Team Tvis-Holstebro tørne sammen. Det skal ikke udelukkes, men de fleste fans ser blot deres egne hold spille. Derfor er det også imponerende, at flere klubber har været i stand til at trække over 200.000 danske TV-seere hen foran skærmen, når det gik løs i de danske håndboldhaller i sidste sæson.
Topscoreren her, er Champions League-kampen mellem Ungarnske Telekom Vestprem og Skjern, hvor hele 268.000 mennesker så med. Men også nationale kampe som Nykøbing Falster Håndbold mod FC Midtjylland kunne komme op over de 200.000 seere. Interessen er der altså på alle niveauer. Det kan mærkes når man eksempelvis kigger på spil på håndbold, hvordan markedet bliver bredere og bredere, og der er flere og flere spilmuligheder. Sammenligner man med den anden store TV-sport i Danmark, så ligger de mest populære kampe på samme niveau. 267.000 mennesker så således Brøndby mod FCK i sidste sæsons mest sete Superligakamp.
Forskellen er, at der er flere fodboldkampe end håndboldkampe, der kan snige sig op i nærheden af de tal. Dette til trods for, at håndbold oftest bliver vist på landsdækkende kanaler, hvorimod fodbold, med undtagelse af landskampe, kun vises på betalingskanaler. Så der er stadig et stykke op i at vinde seernes hjerter. Men for hver gang håndboldkvinderne- eller herrerne klarer sig godt i en international turnering på landsholds- eller klub-niveau, så kan vi se på seertallene at interessen er der. næste skridt er, at skabe interesse for flere af de store håndboldkampe. På de de internationale i Champions League, de store landsholdsturneringer, og klubkampene med drabelige lokalopgør i både liga og pokalturnering.
Udvalgt Billede (det øverste): Unsplash