Kategorier
Mode, Design & Livsstil

Jeans

Udviklingen i Jeans

Jeans er og har været er en vigtig stykke tøj i mange årtier. Denim tøj, som det hedder, opstod i det 18. århundrede, i en tid hvor der var en stor produktion af bomuld. I denne periode fik denim tøjets dets betydning på grund af dets aspekter af god holdbarhed, og det derfor ikke let revner og går i stykker på grund af det meget hårde fysiske arbejde der dengang var.

I løbet af det 19. århundrede blev tøjet populariseret af Levi Strauss, et velkendt navn i jeans verdenen. Denim tøj blev fremstillet af Levi Strauss for specielt minearbejdere. I det 20. århundrede blev jeans et modefænomen, bl.a. i pop kulturen. I populære vestlige cowboy film portrætteret de folk iført blå jeans. I 50’erne var denim kludene blevet til en dille af en bestemt gruppe i befolkningen, teenagere. Producenter af jeans udnyttet situationen ved at komme op med innovative designs som nye farver, broderi og patch værker. Under 60’erne og 70’erne blev diverse hippe mønstre og meget brede udskæringer populær.

Det var i 80’erne, at denim begyndte at få opmærksomhed fra modedesignere. Nye og glamourøse mønstre blev skabt og blev bragt frem af populære modeller i reklamer. Puffy bukser, puffy skulderpuder og puffy hår blev en stil. I 90’erne; det blev en af de mest eftertragtede tøjdele, bl.a. var Levi 501, det vel nok mest solgte tøjmærke på verdensplan. For at skumme cremen af denim markedet, kom producenter og designere op med forskellige innovative ideer ved at bruge denim stof til nederdele, kasketter, tasker osv. Det var i den tid denim salget steg voldsomt. I øjeblikket i det nye årtusinde finder man denim i hvert eneste hjem.

Denim Jakke

Denim- En del af den moderne kultur

Denim er steget fra at være et par holdbare arbejdsbukser til at være en del af den moderne kultur, et konstant mode fænomen, der passer til vores nuværende livsstil, prydet på catwalks og i reklamer af modeller.

Om det er en jakke, bukser, nederdel eller kasket, så er denim blevet en fast bestanddel af klædeskabet, i en mode undersøgelse lavet i USA hedder det, at alle amerikanere i gennemsnit ejer 7 til 8 par jeans.

86 procent af kvinderne i aldersgruppen 16 til 55 valgte denim som deres favorit beklædningsgenstand. 84 procent af modedesignere og modebutikkerne ser denim som deres levebrød nu og i fremtiden. Det er gode nyheder for folk med en umættelig besættelse for denim.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *